Fortsätt till innehållet
hyvakakku.fi yrittäjä
Ruusa-Maria Höyhtyä bakade först tårtor hemma till sina närmaste. Nu säljer hennes företag tårtor för flera hundra tusen euro per år.

En flygande start på tårtaffärerna

Ett ensamföretag kan snabbt bli en unik tillväxthistoria. Grundaren av Mammun Hyväkakku Oy, Ruusa-Mari Höyhtyä, började tillverka tårtor i sitt hemmakök under mammaledigheten och märkte snabbt att ryktet om tårtorna, som ursprungligen tillverkades endast till de närmastes glädje, började sprida sig som en löpeld.

Läckra tårtor har sina egna recept, och så har även tillväxthistorier. I Hyväkakkus tillväxtrecept kan man känna igen åtminstone ingredienser som företagarens passion för kärnverksamheten, tårtorna, och mod att tänka stort. Det finns också beredskap att arbeta långa, verkligen långa, dagar – speciellt i början.

Utöver de ovannämnda har man också tänkt ut distributionskanaler för produkten, och företagets styrelse har ett brett kunnande som lämpar sig för just det här företagets behov. Marknadsföringen är innovativ och utnyttjar många olika kanaler på ett skickligt sätt. Det allra viktigaste är kundresponsen, som i den stora bilden vittnar om att produkten och den övriga helheten runt den fungerar. Utan nöjda kunder uppstår inga nya tillväxthistorier.

– Det lönar sig inte att bli företagare för att tjäna enkla pengar. Man måste förstå att man måste arbeta hårt. Under de första åren har jag varit på jobbet på natten ganska många gånger. Det är också viktigt att nätverka och ha kunniga människor runt sig. Då behöver man inte själv tänka på allt. De ger också hjälp och stöd, svarar Höyhtyä på frågan om hon har tips att ge till personer som funderar på att bli företagare.

KOSEK har spelat en egen roll på företagarens väg.

– Från KOSEK fick jag hjälp med att göra upp en affärsverksamhetsplan, och senare bland annat när vi tecknade delägaravtal.

Ruusa-Maria Höyhtyä började baka tårtor hemma 2015. Nu sysselsätter företaget 12 personer och har verksamhet i Karleby och Uleåborg. Höyhtyä grundade ett aktiebolag 2018 och omsättningen har i praktiken fördubblats varje år. I fjol var omsättningen cirka 553 000 euro och i år närmar den sig en miljon.
– Omsättningen kommer troligtvis inte längre att växa i samma fart, men vi strävar efter tillväxt även framöver. För tillfället påverkas försäljningen av en tid med krig och växande priser. Tårtorna är trots allt lyxprodukter. Målet är att vi ska ha en tårtservice som fungerar på webben och når ut i hela landet.

 

Praktisk tårtmaskin

 

Hyväkakkus tillväxt har fått fart framför allt genom en tårtmaskin som fungerar på webben. ”Väldigt praktisk”, säger en kund i sin respons. Genom tårtmaskinen kan man skräddarsy sin egen tårta av olika delar. När man till slut klickar på knappen får kunden den beställda produkten levererad hem eller till arbetsplatsen. Man bakar också helt unika tårtor till kunderna.

– Åt en kund tillverkade vi en tårta som hade formen av en kamera. En annan ganska speciell tårta efterliknade en stor potatis som hittats här i nejden. Tårtorna tillverkas av äkta inhemska råvaror där allt börjar med att vispa grädde och blanda med bär. Genom tillväxten måste företagaren också tänka noggrannare på sina egna arbetsuppgifter och vad det är klokast att sätta ner sig begränsade tid på.

– Tanken är att jag ska koncentrera mig på arbetet som verkställande direktör och jobba vidare med expanderingen när jag återvänder från mammaledigheten. Det bästa med tårtor är dekorationerna. Min dröm är att jag någon gång ska kunna åka till jobbet och dekorera tårtor i slutet av veckan, skrattar Höyhtyä.

Text och bild: Jorma Uusitalo

www.hyvakakku.fi