Företagare är kända för att vara engagerade i sitt arbete. De räknar inte arbetstimmar och maskiner och apparater får omsorgsfull service. Ibland blir dock företagarens egen årskontroll ogjord. Det skulle emellertid vara bra att följa upp företagarens välbefinnande, eftersom såväl företagarens som personalens arbetshälsa har ett direkt samband med företagets resultatförmåga.
Expert Sari Yli-Hukka och företagsutvecklare Sami Viljanen vid KOSEK får i sitt arbete en inblick i mikroföretagens vardag.
I början av ett företags livscykel blir omsättningen nödvändigtvis inte så stor men det finns obligatoriska utgifter som måste skötas. En ensamföretagares företagshälsovård hör inte till dessa.
Den som kanske i flera decennier stretat på utan företagshälsovård, mer eller mindre i arbetsskick, kanske inte ens är medveten om vilken nytta de kunde ha av företagshälsovården. Det här blir dock aktuellt senast när företagaren börjar lida av ålderskrämpor eller sjukdomar som påverkar arbetsförmågan i högre grad.
En orsak till att en företagare inte valt företagshälsovård är ofta den felaktiga uppfattningen att företagshälsovård är en fortlöpande stor utgift år efter år.
– Det finns exempel där det sist och slutligen skulle ha varit billigare att sköta sin arbetshälsa i förebyggande syfte. I ett litet företag kan affärsverksamheten bli rejält lidande redan av en enda anställds sjukskrivning. Dessutom är sjukfrånvaro en dyr kostnadspost och ännu mer utgifter blir det om företaget måste anställa en vikarie, säger Yli-Hukka och Viljanen.
Företagshälsovård är förebyggande verksamhet
Anu Haapasalo, vd för Työplus som producerar hälsotjänster, enhetschef Johanna Kronqvist och arbetshälsokoordinator Josefin Siermala känner igen de vardagliga situationerna i företagen som Sari Yli-Hukka och Sami Viljanen tog upp här ovan. Anu Haapasalo kommenterar företagshälsovårdens betydelse utifrån egna erfarenheter.
– Under nästan hela min karriär har jag arbetat med företag. Jag har mött stora företag och också väldigt många små företag som alltid har tagit hand om företagarens och personalens välbefinnande. Jag märker tydligt att det har en positiv inverkan också på företagens produktivitet, betonar vd:n och säger att vikten av att ta hand om arbetshälsan framhävs i små företag.
– Ju mindre företag, desto viktigare är det att människorna hålls friska och kan utföra sitt arbete. Företagshälsovården spelar en förebyggande roll, det vill säga den hjälper företagen att undvika långa och dyra sjukfrånvaroperioder. I sista hand stöder företagshälsovården områdets tillväxt och välbefinnande genom att lyfta fram företagshälsovårdens synvinkel på företagsfältet. I ett landskap med få invånare behövs arbetsföra anställda, konstaterar Haapasalo
Hon säger att företagshälsovården i bästa fall är företagens partner som känner och förstår sin kunds affärsverksamhet och dess effekter på människans arbetsförmåga och arbetshälsa. I partnerskapet ingår att företagshälsovården exempelvis följer upp utvecklingen av sjukfrånvarodagar för sin kunds räkning.
”Företagarens årskontroll är som en bilbesiktning”
Det är inte obligatoriskt för företagare att ordna företagshälsovård för sig själva, men företagshälsovård är obligatorisk för arbetsgivare som har minst en anställd. Johanna Kronqvist berättar att ensamföretagare oftast kontaktar företagshälsovården först i det skedet när de redan varit företagare i ett par decennier.
– Företagaren slås av insikten om att hen inte längre är den där unga tjugoåringen utan alla möjliga krämpor börjar smyga sig på. När hen kontaktar oss och frågar hur vi kan hjälpa rekommenderar vi ett omfattande företagshälsovårdsavtal för ensamföretagare. Till exempel den förebyggande årskontrollen handlar om samma sak som en bilbesiktning, det vill säga man utreder om allt är i skick, säger Kronqvist som en jämförelse.
Enligt henne inleder småföretag ofta sitt företagshälsovårdssamarbete med ett mer nedbantat avtal, eftersom företagaren väljer det avtal hen anser bäst. Till exempel Työplus har utarbetat ett eget tjänstepaket för 1–3-personers företag till ett fast pris, vilket underlättar företagens budgetering av årliga kostnader för företagshälsovården.
– Man kan sköta mycket i företagshälsovården. Om man i utvärderingen av vårdbehovet sedan konstaterar att kunden behöver specialsjukvård så skickas hen naturligtvis vidare, berättar Johanna Kronqvist.
Rörelseorganens sjukdomar har länge varit den vanligaste orsaken till sjukfrånvaro, men nu har utmaningar för det mentala välbefinnandet sällat sig till dem.
– Psykologtjänster samt företagshälsovårdare som specialiserat sig på den mentala hälsan möjliggör att också dessa situationer hittar sin lösning i företagshälsovården, enkelt och flexibelt.
Verksamhetsplanen styr agerandet
När företagshälsovården och ett företag har kommit överens om att stödja arbetshälsan med företagshälsovårdens tjänster utarbetas en arbetsplatsutredning i samarbete med arbetsplatsparterna och arbetshälsovårdens experter. I samband med detta utreds arbetets sundhet och säkerhet samtidigt som arbetsplatsens behov av arbetshälsoverksamhet identifieras.
Utifrån utredningen görs en verksamhetsplan som styr företagshälsovårdens agerande. Uppdaterade uppgifter om arbetsplatsens behov, resurser och faro- och belastningsfaktorer fungerar som grund för planen. I planen bör även förändringar i arbetsförhållandena, arbetet och de anställda beaktas. I planen antecknas utöver konkreta mål även praktiska åtgärder för att uppnå dem, en tidsplan för åtgärderna, en ansvarsfördelning samt hur verkställande följs upp och utvärderas. I verksamhetsplanen definieras till exempel innehållet i hälsogranskningarna och hur ofta de ska göras.
Josefin Siermala påminner om att företagshälsovården är som effektivast när den är systematisk och målinriktad, det vill säga det har ställts mätbara mål för verksamheten. Ett fungerande samarbete mellan arbetsplatsen och arbetshälsovården skapar förutsättningar att främja arbetssäkerhet, de anställdas arbetsförmåga och välmåendet på arbetsplatsen.
Det är också viktigt att ha en öppen växelverkan med samarbetspartnerna samt företaget och att företagshälsovårdstjänsterna utförs med låg tröskel i vardagen.
Text och bild: Jorma Uusitalo