Fortsätt till innehållet
Yrittäjien aamukahvit -tilaisuuden osallistujia

Karlebyföretag besvarade stadens och KOSEKs gemensamma enkät

Företagarvänlighet är ett av de centrala insatsområdena i Karlebys stadsstrategin. Målet är att Karleby har utmärkt logistik samt är företagarvänlig och den bästa miljön för företagande. Företagarvänligheten mäts varje år med en enkät. Målet i strategin är att nå vitsordet 4 på skalan 1–5.
Årets företagarenkät kunde besvaras under tiden 9.9–27.10.2024. Enkäten skickades som direktutskick och i samband med KOSEKs nyhetsbrev till ca 2 200 Karlebyföretag. Dessutom informerade man om enkäten i stadens och KOSEKs kanaler på sociala medier och vid företagarnas morgonkaffe. Det kom in 249 svar på enkäten vilket var lika många svar som ifjol.

I enkäten 2024 gavs Karlebys företagarvänlighet vitsordet 2,9 (2023: 3,1). Nöjdheten med KOSEKs tjänster fick vitsordet 3,7 (2023: 3,7). De svarande var nöjdare än genomsnittet med KOSEKs nyföretagarrådgivning (3,7), vattenförsörjningstjänster (3,8), stadsmarknadsföring (3,2) och kommunikation (3,4), fungerande trafikförbindelser (3,3) samt rådgivning för operativa företag (3,3). Utvecklingsobjekt var stadens tomtutbud (2,6) och tillgången till kompetent arbetskraft (2,8).

I fråga om tillståndsärendenas smidighet skulle företagarna bedöma smidigheten hos de av stadens tillståndstjänster som de använt under de senaste tre åren. Som utvecklingsobjekt nämndes effektivisering av processerna för ansökan om tillstånd och utveckling av kundbetjäningen.
I enkäten beskrevs och preciserades frågorna som gällde tillståndsärenden. På basis av resultaten gavs de bästa vitsorden till bl.a. tillstånd som anknyter till evenemangsverksamhet och inledande av livsmedelsverksamhet. Däremot behöver bygglov samt handläggningen av undantagslov och avgörande som gäller planeringsbehov utvecklas.

De flesta svararna känner till KOSEKs tjänster relativt bra: 93 % känner till tjänsterna något, rätt bra eller mycket bra (2023: 94 %). Av svararna hade 66 procent använt KOSEKs tjänster (2023: 65 %). 86 procent av svararna var nöjda med KOSEKs tjänster (2023: 82 %)
De viktigaste utvecklingsobjekten 2025–2026 ansågs vara bl.a. tillståndsprocessernas smidighet (41 %), utveckling av stadens kommersiella centrum (38 %), regionens tillgänglighet och utveckling av trafikförbindelserna (36 %) samt förbättring av kommunikation och växelverkan mellan staden och företag (36 %)

”Under det senaste året har glädjande många företagare och representanter för företagen deltagit i tillställningen företagarnas morgonkaffe vilket säkert bidrar till att förbättra kommunikationen och växelverkan mellan staden och företag”, konstaterar Karleby stads utvecklingsdirektör Jonne Sandberg.

”KOSEKs företagsutvecklare besöker företagen mångsidigt och kontaktar dem proaktivt. Möten ordnas alltid utifrån företagarens önskemål; ibland räcker det med ett telefonsamtal eller Teams-möten om arbetets karaktär eller företagets verksamhetsplats är sådan att det är svårt att ordna ett personligt besök till företaget”, säger KOSEKs verkställande direktör Timo Lahtinen som är nöjd med resultatet som visar att företagarna känner till KOSEKs tjänster och att de är nöjda med tjänsterna.

”Företagsbesöken och det aktiva arbetet med mikroföretag samt små och medelstora företag är saker som vi också i fortsättningen kommer utveckla så att KOSEK blir en allt synligare del av företagarens vardag”, fortsätter Lahtinen.

Resultaten av företagarenkäten har behandlats med intressentgrupper samt ordförandena för Karlebyregionens företagarorganisationer samt vid företagarnas morgonkaffe 22.11.2024. Företagarnas nöjdhet med stadens näringslivspolitik följs också med hjälp av Finlands företagares kommunbarometer och EK:s kommunranking-enkät. Resultaten av samtliga enkäter utnyttjas i utvecklingen av stadens företagarvänlighet.
Mer information:

Jonne Sandberg
Utvecklingsdirektör
0447809093
jonne.sandberg@kokkola.fi

Timo Lahtinen
Verkställande direktör / KOSEK
0504207722
timo.lahtinen@kosek.fi