Vastuullisuus, kuten ympäristöasioiden entistä parempi huomioiminen, on maailmalla jo olennainen osa yleisötapahtumien järjestämistä. Myös Suomessa vastuullisuus ottaa tapahtumissa vääjäämättä sille kuuluvan, nykyistä vahvemman sijansa, sanovat kokkolalaiset Robban ja Tina Hagnäs.
Hagnäsien edustama Ramasound Oy tuottaa muun muassa vastuullisen tapahtumajärjestämisen palveluita, konsultointia ja verkostoja. Oman muusikkouransa lisäksi Robban Hagnäs on vuosikymmenien ajan tuonut bändejä Suomeen ja myynyt niiden keikkoja ympäri Pohjoismaita sekä muualle Eurooppaan. Koronapandemian aiheuttama pakollinen tauko tapahtuma-alalla on tarjonnut tilaisuuden miettiä tuhansien järjestettyjen keikkojen kokemuksella, mitä vastuullisuus tarkoittaa Ramasoundin omille tapahtumille sekä tapahtumille, joita yritys tuottaa asiakkailleen.
– Esimerkit maailmalta ja Suomestakin osoittavat, että vastuullisuuden merkitys tapahtumien järjestämisessä korostuu koko ajan. Lainsäädäntö tulee viemään asioita siihen suuntaan sen lisäksi, että asiakkaat haluavat panostaa tapahtumissaan vastuullisuuteen ja kestävään tapaan toimia, Robban ja Tina Hagnäs sanovat.
Tutkimukset osoittavat yksituumaisesti, että arvot ja vastuullisuus ohjaavat tulevaisuudessa entistä vahvemmin ihmisten kulutuskäyttäytymistä. Monet yritykset ovat huomanneet, että kestävä tapa toimia tarkoittaa myös kannattavampaa liiketoimintaa.
– Koronapandemian aikana vastuullisuus tarkoittaa korostetusti terveysturvallisuutta, mutta vastuullisuus on paljon muutakin, vaikkapa perinteisten ympäristöasioiden sekä asuinympäristön huomioimista. Jos tilaisuudet aloitettaisiin nykyistä aikaisemmin, vältyttäisiin myöhäisillan ja yön tunneille ajoittuvilta meluhaitoilta, Hagnäsit kertovat esimerkin.
Pandemian jälkeen ensin pienen yleisön tilaisuuksia
Kokkolassa järjestettävä Kahakka Olutfestivaali on Hagnäsien mukaan hyvä esimerkki ympäristöystävällisestä tapahtumasta, jossa myös paikallisuus tukee vastuullisuutta.
– Juomia ei tarjoilla kertakäyttöisistä muovituopeista vaan lasituopeista. Istumapenkit ovat iältään lähes 100-vuotiaita ja vuokrattu paikallisilta, samoin kuin pöydät, myyntikojut ja teltta. Ruokailussa käytettävät astiat ovat kierrätettäviä, minkä lisäksi sähkökin tulee paikalliselta toimittajalta, he luettelevat.
Pandemia harmillisesti peruutti toukokuuksi Perhoon suunnitellut luonto- ja erämessut. Sinne oli Tina Hagnäsin mukaan tarkoitus luoda vastuullisia käytäntöjä herkässä luontoympäristössä järjestettävään tapahtumaan, ja testata yhteiskuljetusten järjestämistä hiilidioksidipäästöjen pienentämiseksi.
Ramasound on joka tapauksessa ottanut tehtäväkseen edistää vastuullisuutta yleisötapahtumissa, ja Hagnäsit toteuttavat asiaa mielellään yhdessä muiden paikallisten toimijoiden kanssa.
– Me pidämme itsemme ajan tasalla seuraamalla esimerkiksi aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä. Varmasti olisi hyödyllistä miettiä ja ideoida hyviä käytäntöjä isommallakin kokoonpanolla.
Hagnäsit odottavat innolla ajankohtaa, jolloin pandemia alkaa väistyä, ja on jälleen mahdollista käydä käsiksi sekä omien tapahtumien järjestämiseen että asiakkaille tuotettaviin tapahtumiin.
– Omissa tapahtumissamme lähdemme liikkeelle intiimeistä, pienen yleisön tapahtumista. Tärkeintä on se, että tuossa vaiheessa ihmiset kokevat voivansa osallistua tapahtumiin terveysturvallisesti. Haluamme tarjota yleisölle nimenomaan elämyksellisiä tilaisuuksia, joihin on kiva tulla ja joissa aidosti viihdytään. Sen vuoksi emme ole järjestäneet lainkaan tapahtumia koronapandemian aikana, koska juuri nyt tällainen nautinnollisuus ei voi toteutua.
Entä mistä kumpuaa Hagnäsien intohimo ja halu kehittää paikallista kulttuurielämää sekä omissa nimissään että yhdessä muiden kanssa?
– Osaltaan se varmasti johtuu veren perinnöstä. Meidän molempien suvut ovat olleet mukana yrityselämässä perustamalla yrityksiä Kaukokiidosta Hagan Makkaratehtaaseen ja aloittamalla Fordin maahantuontia Suomeen. Kummallakin on vahva side Kokkolaan, ja tahto antaa oma panoksensa paikalliselle kulttuurielämälle ja elävälle Kokkolalle.
Kuvanteksti: – Vastuullisuus lähtee paljolti ihmisten asenteista ja halusta tehdä asioita fiksusti esimerkiksi hyödyntämällä paikallisuutta, Robban ja Tina Hagnäs sanovat.
Teksti ja kuva: Jorma Uusitalo